Jedną z moich ulubionych funkcjonalności C3D jest współpraca z bezpłatnym programem Google Earth. Daje on nam możliwość importu danych o terenie w postaci powierzchni, zdjęcia i\lub siatki wielokątnej. Możemy również exportować cały zaprojektowany model (lub jego część) i podglądać go w GE. Jak się do tego zabrać?
Zaczynamy od przypisania układu współrzędnych do rysunku. Jeśli zależy wam na exporcie do GE polecam wybranie ETRS89 / Poland CS92 (unikniecie późniejszego problemu z transformacją). Następnie otwieramy GE i ustawiamy widok, który chcemy zaimportować. Ważne jest, aby widok ustawiony był prostopadle i bez obrotu.
Różne opcje importu danych (powierzchnia, zdjecie, siatka) z GE dostęne są na panelu Import karty Wstaw.
Jeśli do rysunku przypisany jest układ współrzednych wybrane dane zostaną wstawione w odpowiednim miejscu w przestrzeni (miejsce możemy oczywiście wskazać również ręcznie). Jeśli podczas importu powierzchni program się zawiesza należy zmienić w ustawieniach poleceń wymiary importowanej siatki (przy 30x30 działa bez najmniejszego problemu).
Pobrany obraz widoczny jest w kolorze czarno-białym (niestety) jako zwykły odnośnik. Aby był kolorowy należy już po imporcie wrócić do GE i tam zapisać widoczny obraz, a następnie podmienić go w Civilu.
Pobrana powierzchnia jest w pełni wartościowym obiektem C3D, właściwie nie do odróżnienia od innych, posiadającym wszystkie parametry umożliwiające pełną edycję.
Ciekawą funkcją Civila jest możliwość naciągnięcia na nią obrazu. Po wybraniu powierzchni, na dynamicznej karcie klikamy Naciągnij obraz. Wybramy odpowiedni obraz, który zostanie przypisany do powierzchni jako materiał.
Wykorzysując powierzchnię możemy zabrać się za właściwe projektowanie. Ja ten krótki i nieistotny etap :) teraz pominę i przejdę od razu do publikacji gotowego modelu w GE.
W większości przypadków model drogi sam w sobie jest raczej nieciekawy. Aby otrzymać przyjemny dla oka efekt, a przy wizualizacji jest to dosyć istotne, polecam zapełnić trochę rysunek. Najprościej to zrobić wykorzystując multibloki (np. drzewa, latarnie, samochody, ludzi) dostępne z podstawowych palet C3D. Ja dodatkowo wstawiłem obszar budynku z pliku w formacie .adsk z Revita Architecture (o współpracy z tym programem postaram się coś napisać następnym razem).
Polecenie publikacji modelu w GE znjadziecie na karcie Wyjście. Po kliknięciu pojawi nam się okno dialogowe, w którym ustawimy parametry exportu. Ja zazwyczaj nie exportuje calego modelu, wybieram jedynie te elementy, ktore muszą być widoczne, dzięki temu cały export przebiega o wiele sprawniej.
Efektem przeprowadzonego exportu jest plik .kmz. Możemy go od razu podglądnąć w GE. Aby otworzyć plik nie musimy posiadać zainstalowanego Civila, wystarczy jedynie bezpłatny Google Earth.
Poniżej możecie zobaczyć jak wygląda model w GE.
Poniżej możecie zobaczyć jak wygląda model w GE.
Na koniec zamieszczam jeszcze bardzo prosty render modelu, który wcześniej exportowałem (wykonany oczywiście w Civilu).
Witaj Piotrek! Dziś trafiłem na Twój blog i chciałem wykorzystać tricki które prezentujesz:) no ale oczywiście od razu nastąpiły komplikacje - zarówno w zastosowaniu map z geoporatlu jak i GE najpierw piszesz, że należy zacząć od przypisania układu współrzędnych do rysunku. Czy mógłbyś wyjaśnić jak to należy prawidłowo zrobić?
OdpowiedzUsuńhej ja mam problem z tym, mapa wczytała mi się bez problemu ale nigdzie nei moge znaleść multibloków ?Możeszm i wyjaśnić co i jak ?
OdpowiedzUsuńodpisz mi jak bedziesz mógł na meila gosia333@o2.pl
Gosia
Hej, przepraszam za "LEKKIE" opóźnienie, już śpieszę z odpowiedzią.. UW możesz przypisac do rysunku na wiele sposobów. Najprościej wpisz w linii poleceń komendę _adesetcrdsys i wybierz odpowiedni dla siebie (czy strefy Twojego projektu). Ja najczęściej używam układu 1992 (ETRS89.PolandCS92). Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńGosiu,
OdpowiedzUsuńobiecuję wkrótce zamieścić, krótki post w którym wszystko opiszę. Pozdrawiam!
dzieki za odpowiedz już sprawdzam :)
OdpowiedzUsuń